Lodowy czar

Lodowy czar
Zaczyna się lato i zaczyna się także istny szał na lody i wszelkie desery lodowe. Jak kształtuje się rynek tych zimnych słodkości na przestrzeni ostatnich dwóch lat? Co sprzedaje się lepiej, a czego klienci nie lubią? Sprawdźmy…

Kiedy tylko zaczyna troszkę bardziej świecić słonko i robić się cieplej, sprzedaż lodów zaczyna sukcesywnie wzrastać. Największy popyt odnotowuje się w miesiącach, kiedy panują największe upały, a więc w czerwcu, lipcu i sierpniu. Dobrze sprzedają się wszystkie lody – familijne i impulsowe. Ale rynek lodowy to nie tylko same lody, ale także dodatki do lodów – polewy, posypki, wafle i inne dodatki. Jakie są najnowsze wyniki badań „lodowego” rynku?

Sprzedaż lodów dla całej rodziny
Dane zgromadzone przez ACNielsen Polska Sp. z o.o. pokazują, że największym powodzeniem cieszą się lody, po które najczęściej do sklepu przychodzą dzieci, czyli lody impulsowe. Ich udział wartościowy oraz ilościowy w rynku znacznie przewyższa udział lodów familijnych, a więc tych, po które do sklepu najczęściej przychodzą dorośli, organizujący przyjęcia w większym gronie lub po prostu kupujący je dla całej rodziny. Lody na patyku i rożki są tymi, o które klienci zdecydowanie najczęściej pytają.
Dla wielu sprzedawców ważną informacją może okazać się także fakt, iż pomiędzy kwietniem 2007 roku a marcem 2008 roku sprzedano o 0,9 proc. mniej lodów familijnych niż w tym samym okresie rok wcześniej. Analogicznie ich udział wartościowy w rynku również spadł o 1,6 proc. w wymienionych powyżej okresach.
Niemniej jednak najszybciej ze sklepowych zamrażarek najszybciej znikały lody w pojemnikach plastikowych o dużej pojemności oraz wszelkie rolady lodowe. Zaś najmniejszym powodzeniem cieszyły się lody w kostkach oraz torty lodowe. Na sprzedaży lodów familijnych najwięcej zarobiły supermarkety oraz średnie sklepy spożywcze, a zdecydowanie najmniej stacje benzynowe.

Lody na patyku – hit ostatnich lat
Lody, które najbardziej lubią nasi milusińscy, cieszyły się w ostatnich dwóch latach nieco większym powodzeniem, dlatego nie należy zapominać o tym, by w naszym sklepie był ich szeroki wybór. „Podjadacze” mrożonych słodkości najbardziej lubią lody na patyku – ich sprzedaż była bowiem najwyższa. Nie mniejszym powodzeniem cieszą się także lody w małych kubeczkach, rożkach oraz tzw. sandwicze. Nie najlepiej sprzedawały się lodowe batony, a także lody popularnie zwane przez dzieci „do wyciskania”.
W związku z powyższym oczywiście najwyższych zysków należy spodziewać się z handlu lodami na patyku, rożków oraz tych w kubeczku.
W okresie: kwiecień 2007 do marzec 2008 sprzedaż lodów na patyku wzrosła o 1,7 proc. w stosunku do okresu kwiecień 2006 – marzec 2007, natomiast zmalała o 1,3 proc. sprzedaż lodów w kubeczkach (choć ich pozycja nadal jest wysoka). Najwięcej lodów impulsowych sprzedano w małych oraz średnich sklepach spożywczych, natomiast najmniej w wielkich hipermarketach.

Dodatki do lodów i deserów
Rynek lodów to nie tylko same lody, ale także wszelkie dodatki, którymi mogą być zainteresowani kupujący mrożone desery. Dotyczy to głównie lodów familijnych. Do ich przygotowania klienci często stosują polewy, zwane inaczej sosami do lodów i deserów, także wszelkie posypki, kandyzowane owoce, frużeliny, marmolady oraz wafle. Dlatego też ważne jest, aby zachęcać do kupna nie tylko samych lodów, ale także dawać możliwość zaopatrzenia się również w inny towar. Choć dodatki typu parasolki do lodów i drinków sprzedają się raczej kiepsko, ale z pewnością i na to można znaleźć amatorów. Coraz popularniejsze staje się także podawanie lodów w waflach (podobnie jak w kawiarniach), zatem może warto zapytać hurtownika o wafle i rurki waflowe do lodów i deserów?

Roczna sprzedaż przekracza miliard złotych
Roczna sprzedaż lodów (kwiecień 2007- marzec 2008) przekracza miliard złotych i, w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, rośnie dość dynamicznie (+7,1 proc.). W ujęciu ilościowym w kanałach monitorowanych przez Nielsena* sprzedaje się rocznie ponad 124 mln litrów lodów. W ujęciu ilościowym poziom ten jest stabilny w porównaniu z ubiegłym rokiem. Ta różnica w tempie wzrostu wartościowego i ilościowego wynika zarówno z rosnącej popularności produktów droższych, jak też ze spadku znaczenia hipermarketów kanału, w którym stosunkowo większy udział mają produkty w większych opakowaniach z niższą ceną jednostkową.
Dwa najważniejsze segmenty w kategorii to lody familijne i impulsowe. W ujęciu ilościowym te dwie grupy odpowiadają za podobną sprzedaż: odpowiednio 47,0 proc. i 53,0 proc. Wartościowo lody impulsowe stanowią jednak większy udział: 65,3 proc. – ich znaczna przewaga wynika z wyższej ceny i koncentracji na mniejszych sklepach. Lody są kategorią silnie skoncentrowaną w handlu tradycyjnym – 70 proc. wartości sprzedaży odbywa się w sklepach mniejszego formatu. Waga sklepów tradycyjnych jest tu większa niż dla większości innych kategorii spożywczych, jednak nieznacznie spada w wyniku dynamicznego rozwoju supermarketów. Najważniejszymi kanałami pozostają małe (28,9 proc.) i średnie sklepy spożywcze (28,4 proc.) przez które łącznie przechodzi ponad 57 proc. wartości sprzedaży kategorii.
* Nie uwzględniono placówek HoReCa, punktów sezonowych

Katarzyna Józefiak, training manager ACNielsen Polska Sp. z o.o.

Polacy wolą lody tradycyjne
Zarówno w segmencie lodów familijnych, jak i gastronomicznych najlepiej sprzedającymi się smakami – zarówno latem, jak i zimą – są tradycyjne lody waniliowe, śmietankowe, czekoladowe i truskawkowe. Według mojej opinii Polacy są tradycjonalistami i lubią powracać do smaków zapamiętanych z dzieciństwa. W bardzo upalne dni lata w naszych lodziarniach, których jest już blisko 60 w całej Polsce, rośnie sprzedaż lodów owocowych i sorbetów, ale nie stanowią one konkurencji dla podanych wcześniej smaków.

Zbigniew Grycan, producent lodów Grycan

Sprzedawane w każdym zakątku świata
Udziały wartościowe pozycjonuję firmę Nestlé na trzecim miejscu wśród producentów lodów w Polsce. Firma ogromną wagę przywiązuje do jakości. Będąc liderem w prowadzeniu badań naukowych, dużą część swoich zasobów inwestuje w rozwój nowych technologii. Dzięki temu co roku zaskakuje Polaków innowacyjnymi produktami. Udział firmy Nestlé w rynku lodów wynosi ok. 17 proc., co czyni ją jedną z największych firm produkujących i sprzedających lody na świecie. Są one produkowane i sprzedawane niemal w każdym zakątku świata, od Europy poprzez kraje Dalekiego Wchodu, aż po Afrykę, Australię i Oceanię. Firma posiada kilkadziesiąt fabryk zlokalizowanych na całym świecie, w tym także w Polsce, w Namysłowie. Nestlé to nie tylko niekwestionowany lider w branży spożywczej, globalny producent bogatego asortymentu, ale także gwarancja produktów najwyższej jakości. W ofercie Nestlé znajdują się napoje, produkty mleczne, odżywki, słodycze, a także karma dla zwierząt i kulinaria. Jako dostawca produktów spożywczych Nestlé służy również rzetelną informacją, która jest kluczowa w kontakcie z klientem. Dlatego na wszystkich produktach umieszcza Kompas Żywieniowy™ Nestlé, który służy do komunikowania wartości odżywczych oraz innych kluczowych informacji.

Informuje Iwona Zaczek, senior brand PR specialist, Nestlé Polska